Zasady recenzowania artykułów
Procedura recenzowania artykułów odbywa się zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowanymi w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce”, Warszawa 2011.
- Autorzy, nadsyłając artykuł, wyrażają tym samym zgodę na proces jego recenzowania.
- Artykuły w ciągu 30 dni od nadesłania poddawane są ocenie formalnej przez Redakcję. Teksty zaakceptowane odsyłane są do recenzji. Oceniane są zawsze przez dwóch recenzentów zewnętrznych z obszaru naukowo-badawczego zgodnego z przedmiotem opracowania, którzy nie są członkami Redakcji pisma.
- Wyboru recenzentów dokonuje Redakcja czasopisma.
- Recenzje mają formę pisemną. Wzór recenzji umieszczony jest na stronie internetowej czasopisma.
- Artykuły nie są wysyłane do recenzentów z placówki, w której afiliowany jest autor.
- Recenzje sporządzane są w trybie double-blind review. Autor nie pozna nazwisk recenzentów, a recenzenci nazwiska autora.
- Artykułowi nadawany jest kod identyfikujący go na dalszych etapach procesu recenzowania. Autor zawsze zostaje poinformowany o wynikach recenzji.
- Recenzję zawierającą uwagi krytyczne i sugestie redaktor naczelny kieruje do autora, który dokonuje wymaganych poprawek.
- Autor ma 30 dni na dokonanie poprawek i przekazanie Redakcji ostatecznej wersji tekstu.
- Artykuł po poprawkach, jeśli ich zakres był znaczący, może być ponownie kierowany do recenzenta w celu akceptacji.
- Warunkiem przyjęcia artykułu do publikacji są dwie pozytywne recenzje. Ostateczną decyzję o opublikowaniu artykułu podejmuje redaktor naczelny.
- Dopuszcza się polemikę autora z recenzentem (w przypadku krytycznych uwag recenzenta dotyczących kwestii merytorycznych).
- Gdy autor nie akceptuje ocen recenzentów, może poprosić o wycofanie artykułu.
- Lista recenzentów współpracujących z redakcją publikowana jest na stronie internetowej czasopisma.